Hej allihop, Marcus här!
Tiden går och jag befinner mig numera inom området Etablering Handel, där jag följer med våra etablerare i deras arbete att utveckla våra handelsplatser. Inom Atrium Ljungbergs fastighetsportfölj utgörs ca 40-45% av handel, vilket fördelas ut på ett antal köpcenter, gallerior, volymhandelsplatser mm.
Jag har precis betat av första handelsplatsen vilket är Farsta Centrum, ett välfungerande förortscentrum i sydvästra Stockholm. Farsta byggdes under 60-talet och är en sk ABC-stad, som står för Arbete, Bostad och Centrum, vilket på den tiden var de komponenter man trodde var viktiga för att skapa ett självständigt område kapabelt att konkurrera med innerstaden. Grundidén byggde på att man ska kunna bo, arbeta och handla inom samma område. Detta lever till viss del kvar och därav fungerar Farsta Centrum idag som ett nav för handel på Stockholms södra sida. Årligen har centrumet närmare 18(!) miljoner besökare med primärt upptagningsområde Farsta, Enskede, Hökarängen med omnejd. Farsta Centrum är en fantastiskt spännande plats där det finns storslagna utvecklingsvisioner för framtiden. Området ingår nämligen i vad som kallas Farsta Tyngdpunkt vilket innebär att Stockholms Stad utsett Farsta som ett prioriterat område inför framtida stadsutveckling. Det kommer innebära att Farsta Centrum växer åt alla håll och det ska tillföras i runda slängar 1000 nya bostäder, 20 000 kvm ny handel och kultur samt cirka 30 000 kvm kontor, kultur och övrig samhällsservice i centrumets direkta närhet. Ännu några år bort, men all planering jobbar vi redan för fullt med!
Affärsområdet jag nu är inom är Etablering och då med fokus på Handel, vilket är rätt olikt andra områden jag testat på hittills! Vad gör en handelsetablerare?
Med utgångspunkt i att alla områden är olika och har olika förutsättningar, så behöver också handelsplatsen utformas och utvecklas därefter. Det handlar om att segmentera sig rätt och hitta koncept och en handelsmix som ligger i linje med kundens preferenser. Just konceptet kund är ett spännande och centralt koncept inom etablering av handelsaktörer eftersom det skiljer sig en del från kontorsuthyrning. I en handelskontext utgör inte enbart hyresgästen i sig en kund för oss som fastighetsbolag utan vi behöver också ta hänsyn till kundens kund, dvs konsumenterna på våra handelsplatser. Den här förståelsen och anpassningen är vad som kan avgöra om en handelsplats presterar bra eller inte!
Här har etableraren en oerhört viktig roll i att vara uppdaterad på vad som efterfrågas på handelsmarknaden och vara lyhörd gällande nya och bra koncept. Samtidigt ligger ett stort fokus på att skapa bra och långsiktiga relationer med våra hyresgäster, nya som befintliga. Etablerarna drar våra handelsaffärer i land och har en stor del i utformningen av våra handelsplatser. Verkligen ett spännande uppdrag!
I övrigt har en stor vecka för oss skidintresserade precis passerat, Vasaloppsveckan! Som en hommage till vår gamle regent ställde Atrium Ljungberg upp med två lag i Stafettvasan. I sann Mora-Nisse anda kämpande vi oss igenom sträckan mellan starten i Berga By och målet i Mora. Slutgiltiga tiden? Den landade på 6:28:37, vilket var den snabbaste AL tiden någonsin! Redan nu börjar uppladdningen inför nästa år, då satsar vi på en ännu bättre tid…
Avslutningsvis blev det under fredagen officiellt att Atrium Ljungberg förvärvar Sjömansinstitutet vid Slussen, en byggnad som ligger strategiskt bra i direkt anslutning till Glashuset som vi ägt sen en tid tillbaka! En anrik byggnad som ursprungligen uppfördes som stationshus i början av 1900-talet. Riktigt kul förvärv tycker jag, bra jobbat alla inblandade!
/Marcus