Där idéer blir visioner och detaljplaner blir verklighet

Tjena, Robin här!

Det har blivit dags för mig att fortsätta berätta om min resa genom bolagets olika avdelningar. Efter sex veckor i Uppsala med våra etablerare så skulle jag över sommaren och fram till vintern jobba med våra affärsutvecklare. Med lite drygt ett halvår på bolaget i ryggsäcken hade jag träffat många av affärsutvecklarna och hade en någorlunda bra bild av vad de arbetar med. Under det kommande halvåret skulle jag dock få en djupare inblick i hur de initierar och driver våra projekt framåt.

Jag tänkte sammanfatta min tid hos affärsutvecklarna med att berätta och visa lite om vad de gör till vardags och hur detta bidrar till att skapa och utveckla platser och byggnader. Några av de projekt som vi arbetade kring under den andra hälften av förra året låter jag fortfarande ligga under radarn men visst ska jag visa er exempel på hur bra det kan bli. Häng med!


Utredningar för att utveckla våra områden och byggnader

I en värld av nyfikenhet, kreativitet och kalkyler skapas idéer om hur våra byggnader och platser som finns idag kan kompletteras och utvecklas. Inom Atrium Ljungberg uppmanas vi att våga testa och tänka nytt. Många av de idéer och funderingar som uppkommer vid workshops, på möten eller varför inte fikapauser hamnar på affärsutvecklarens bord. Idéer får testas och om det verkar vara ekonomiskt försvarbara, intressanta och passar in i vår vision för platsen får projektet växa fram med hjälp av övriga inom organisationen. I det här skedet fick jag vara involverad i ett flertal projekt under andra hälften av förra året. Kan några av våra lokaler byta användning för att skapa ett intressantare område? Är efterfrågan tillräckligt stor på produkten vi funderar på att skapa? Hur kan vi utveckla vårt bestånd för att anpassa oss till digitaliseringens frammarsch?

Spaningar på vår omvärld

Ibland gäller det också att lyfta blicken och se vad vi kan lära oss av andra bolag. Inte nödvändigtvis bara från fastighetsbranschen utan även andra som står inför dagens utmaningar. Digitalisering, urbanisering och globalisering påverkar oss allihop och det är långt ifrån självklart hur vi behöver agera för att anpassa oss till framtida behov. Kontor och handelsplatser kommer med all säkerhet inte alltid att se ut som det gör idag, det gäller se till de som utvecklat sin affär åt rätt håll men även att vi själva vågar testa nya saker.

Nya tillskott till våra befintliga områden

Som jag nämnde inledningsvis så har affärsutvecklaren en viktig roll i våra byggprojekt. Utöver att hitta kreativa lösningar och skapa visioner så jobbar de ofta med kommuner och arkitekter. Resultatet kanske inte syns förrän många år senare men jag ska visa er hur bra det kan bli. Vi börjar med platsen där jag befinner mig just nu, Kvarteret Nod i Kista.

Atrium Ljungberg har funnits i Kista och närmare bestämt Ärvinge sedan 90-talet. Under 2014 skapades en byggnad belägen i andra sidan av Kista, Nod. Nod är en samlingsplats för lärande, akademi, forskning, kultur och näringsliv. Platsen är öppen och dynamisk, häng med in så förstår ni vad jag menar. Nedan ser ni hur Nod kan se ut en dag som denna.


Om vi tar oss till Sickla så finns två platser jag vill visa upp, vi börjar ute på Marcusplatsen.

Marcusplatsen, uppkallad efter såväl Markusplatsen i Venedig som Marcus Wallenberg. Familjen Wallenberg har länge förknippats med Atlas Copco där Marcus Wallenberg själv initierade AB Diesels Motorer som senare slogs ihop med Atlas och efter ett och annat namnbyte blev Atlas Copco. Fabrikerna och tillhörande bostäder byggdes i Sickla vilket har satt sina tydliga spår i hur Marcusplatsen ser ut nu. Idag är Marcusplatsen en mötesplats och oas mitt i Sickla!

Vid ena hörnet av Marcusplatsen är det spännande grejer på gång. I den över 100 år gamla tapetfabriken finns det planer att skapa hotell och kontor. Den gamla tegelfasaden bevaras och ytterligare våningar läggs till; industrikänslan finns kvar och kompletteras med något nytt och innovativt. Nedan ser ni en visionsbild av hur det kan komma att se ut när det är klart.

tapetfarbriken-exterior_webb

Alla dessa platser är exempel på hur en idé har anpassats till dess område och skapat en genomarbetad vision, en affärsutvecklares vardag.


Innan jag sätter igång med annat igen så måste jag få dela med mig av vår film om vad som hände inom AL under 2016.

Hare bra!

/Robin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s