Framtidens handel

Hej på er, Marcus här igen!

Då var det dags för en uppdatering på bloggfronten, börjar bli riktigt rutinerad på det här nu! För närvarande befinner jag mig i Uppsala, närmare bestämt på Forumgallerian där det pågår en omfattande upprustning av hela gallerian. Ur ett etablerarperspektiv innebär detta hantering av befintliga hyresgästers avtal för att lösa den problematik som uppstår under byggprocessen. Vissa ska vara kvar i befintligt läge, andra ska flytta och bygga om sina butiker samt vissa som ersätts med andra. Det är en naturlig process vid den här typen av ombyggnationer där butiksmixen och nivån på hela handelsplatsen förädlas till något bättre. Ska bli kul att se när allt står klart om ett drygt år!

160512 Norra Entrén & torg illustration


Som nämnts i tidigare inlägg äger och förvaltar Atrium Ljungberg ett antal handelsplatser runt om i Sverige, närmare bestämt i Stockholm, Uppsala och Malmö. Just handelsfastigheter är ett väldigt unikt fastighetsslag att jobba med och det sker kontinuerliga förändringar över tid, det som drev besökare för 10 år sedan är inte riktigt det samma som driver besökare idag. Därför gäller det att ständigt vara uppdaterad på vad som händer på retailmarknaden samt kontinuerligt försöka förstå och förutse kunders beteenden. En tydlig trend som växer sig allt starkare är e-handelns påverkan på den fysiska handeln, allt som ett traditionellt köpcenter för 15-20 år sedan erbjöd finns nu tillgängligt i var människas hand. För oss som ägare av handelsfastigheter gäller det att skapa sig en förståelse kring e-handelns roll framåt samt också börja anpassa våra handelsplatser utefter framtidens förutsättningar.

iojpmVårt recept på att kunna konkurrera med e-handeln? En del av det är att vi bygger stad, inte enstaka köpcenter eller handelskvarter som bara är levande under begränsade tider på veckan. Genom att mixa upp våra handelsplatser med kontor, bostäder, vård, hälsa & träning mm så skapar vi områden där folk vill vistas under dygnets alla timmar och veckans alla dagar. Något som vi tror är en styrka framgent!  En annan del av det är att mixa upp den traditionella handeln med aktivitets- eller upplevelsebaserade verksamheter som ger platsen en annan dynamik och attraktionskraft. Om man backar bandet 10-15 år drev modebutiker kunder till en handelsplats på ett helt annat sätt, shoppingen var mer spontan och syftet med ett besök var att konsumera. Eftersom mode inte var konkurrensutsatt av e-handeln på samma sätt så skedde denna handel i fysiska butiker. Idag är vi mer medvetna och planerade i vår handel. Vi jämför produkter och priser på nätet och planerar vår shopping innan vi åker till ett köpcenter, vi vet vad vi ska köpa och var vi ska köpa det. Alternativt har vi redan köpt varan och åker och hämtar upp den på en ”pick-up-point” i närmsta butik, något som en stor andel av de stora aktörerna inom en snar framtid kommer att erbjuda. Amazon öppnade nyligen nästa generations matbutik i Seattle, helt utan kassor.

Samtidigt har vi under senaste åren sett en trend där verksamheter som idag inte har samma konkurrens från nätet, till exempel restauranger och caféer, har en helt annan roll i dagens handelsplatser. Vi åker till en handelsplats för att umgås, uppleva och bli stimulerade på de sätt som inte är möjliga online. Om vi förr åkte till en handelsplats för att handla kläder och kanske äta något när vi ändå är där, så åker vi idag dit för att uppleva eller äta något och eventuellt handla något klädesplagg i samma veva.

Det här är nog ett förhållningssätt gentemot handel att vänja sig vid, detta då kommande generationer redan från barnsben kommer ha en relation till e-handel och den digitala världens roll i deras liv. Alexander Bard säger att 2017 blir döden för all fysisk handel, något jag har svårt att stå bakom. Retail-kartan som vi ser den idag håller på att ritas om, men inte för det sagt till det sämre!

/Marcus

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s