En etablerares vardag

Hur skapas nya långsiktiga relationer med hyresgäster samtidigt som de nuvarande hålls nöjda och glada? Jag inbillade mig att det på någon hylla någonstans kanske fanns en företagshemlighet som delades med de olika etablerarna på bolaget, det framgångsrika konceptet. Hade jag börjat leta hade jag letat än idag…

Under fyra månader fick jag hänga på fem etablerare och ta reda på hur deras vardag såg ut och hur de bidrar till att skapa de handelsplatser som vi idag har i Stockholm, Malmö och Uppsala. Jag tänker passa på att ge er en beskrivning av respektive handelsområde men självklart också berätta om vad jag har haft för mig. Först ut var Farsta Centrum.

farstacentrum

För någon som är uppväxt i Huddinge men som flyttat ifrån Söderort kändes det lite speciellt att vara tillbaka i Farsta, köpcentrumet som varit det självklara valet när man var yngre men som besökts allt mindre frekvent de senaste åren. Farsta Centrum har vuxit men har fortfarande kvar den där känslan av att vara den lilla lokala handelsplatsen, inte stort och pampigt utan snarare hemtrevligt och inbjudande.

En stor nyhet och något som verkligen lyft handelsplatsen är det nya matplanet. Ett gäng nya enheter har kommit till där de tillsammans bildar ett kluster av såväl fika- som lunch och middagsmöjligheter. Kunderna kan nu lätt kombinera sina köp på Systembolaget eller någon av dagligvarubutikerna med choklad, nötter, kaffe eller varför inte en lunch.

Så där stod jag med en massa flashbacks från barndomen och undrade lite vad jag skulle kunna hjälpa till med på en tillsynes välfungerande plats. Mikael som är etablerare ute i Farsta tog mig på en rundvandring och det är häftigt hur mycket planer och idéer han hade i ett köpcentrum med i princip noll vakanser. Alltid tycks det finnas några som vill växa, krympa, diskutera flöden och grannar eller bygga om i butiken. Samtidigt finns det ständigt utmaningar när det kommer till de allmänna ytorna, hur kan Farsta Centrum komma att bli ännu bättre?

Hyresgästmötena där omförhandlingar ofta stod i centrum och möten med potentiella hyresgäster duggade tätt. Jag hjälpte till att förbereda oss så gott det gick och det var nog först då som det slog mig att varje samarbete mellan etablerare och marknadsområdeschef är unikt och får leva sitt egna lilla liv. De har väldigt stor frihet att fundera kring handelsplatsens framtid och deras omdöme litas det på fullt ut. Etableraren, Mikael i detta fall, sitter själv och skissar på idéer och förändringar. Vad händer om vi flyttar dem och ger plats åt dessa aktörer? Blir hyresgästmixen bättre i just denna zon? Förändras kundflödena? Vilka hyresgäster kan tänkas behöva byta miljö även fast de kanske inte vet det själva?

Jag återvänder nu till den företagshemlighet som jag trodde mig skulle hitta på bolaget. Finns det något som ligger bakom Mikaels framtidsplaner, har han redan lärt sig detta under sitt dryga halvår på bolaget? Visst har vi våra värderingar som genomsyrar hela organisationen och dess beslut men i övrigt är friheten stor. Efter att det funderats, diskuterats och räknats så dröjer det ofta inte länge innan planerna sätts i verket. Under förberedelsearbete med Micke där vi skapade diverse färgkartor och kalkyler så diskuterade vi en del hur etablerarna jobbar på bolaget. Samverkan mellan dem är stor och de diskuterar inte sällan hyresgäster och dess koncept men sedan agerar de ofta självständigt inom sitt respektive område, häftigt.

Att ena dagen sitta i möte med en liten lokal aktör som vill in i Farsta Centrum för att dagen efter diskutera lösningar med de allra största hyresgästerna på plats ger verkligen perspektiv på hur komplex men också hur spännande en etablerares vardag är. Lek&Saker är en nytänkande liten aktör som träffade vi under februari och de har nu flyttat in i Farsta Centrum. De ges nästan lika mycket uppmärksamhet som de riktigt stora, otroligt inspirerande att se.

Innan jag berättar om nästa sejour så måste ändå något sägas om fenomenet Farsta Centrum. Andra handelsplatser kan se tomma ut under vardagarna för att sedan blomma ut framemot fredag eftermiddag, inte Farsta Centrum. Torget, inspirerat av Piazza delle Erbe i Verona, är en mötesplats som tillsynes aldrig står tomt och ständigt är det folk som tar sig till centrumet för att shoppa. Drygt 17 miljoner besökare per år i en förort till Stockholm imponerar stort. Flera gånger under min månad i Farsta var jag tvungen att bara stanna upp och titta. Jag kan bara konstatera att centrumet har blivit en destination, en plats dit folk från hela Stockholm rör sig för att handla och umgås. Kika förbi själva så förstår ni vad jag menar. Här kan ni också läsa mer om bland annat Stockholms Stads och våra framtidsplaner kring Farsta.

Februari var förbi och det hade blivit dags att hänga på nästa etablerare, Magnus i Sickla väntade med öppna armar. Fler utmaningar och spännande arbetsuppgifter stod om dörren. Men innan vi tar oss till Sickla ska en mordgåta lösas, häng med på måndag!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s