Sista anhalten..

Hej allihop!

Marcus här igen, dags för en uppdatering kring vad som händer i mitt liv på AL just nu. Jag har sedan förra inlägget hoppat vidare till nästa avdelning och bytt projektlivet mot transaktionslivet, vilket också är min sista anhalt innan jag från september ska fortsätta min bana inom Atrium Ljungberg. Exakt vart är ännu inte bestämt men det kommer säkerligen utkristallisera sig inom kort!

IMG_0556

Såhär kan det se ut när man producerar blogginlägg!

Nu är det dags att berätta om transaktionsavdelningen och dess roll inom Atrium Ljungberg. En grundläggande och viktig aspekt för oss som bolag är den del som många av våra investerare och ägare beaktar – dvs våra attribut som fastighetsbolag. Mycket kopplat till vad vi äger, var vi äger, hur vi bedriver vår affär, hur riskbenägna vi är etc. Det definierar oss som bolag och är också något som vi bedöms på i förhållande till andra i branschen. Inom ramen för detta har transaktionsavdelningen en strategiskt viktig roll sett till att kontinuerligt utvärdera vad vi äger och vilken roll respektive fastighet har i vår portfölj som helhet. Vi som bolag har tydliga strategiska riktlinjer som utgör grunden för vårt bestånds fortsatta utveckling, vilket är en avgörande del i hur vi agerar kopplat till vår fastighetsportfölj. Nedan kan ni se exempel på två nyligen genomförda affärer:

Transaktionsavdelningen har också ansvaret för att projektleda och driva igenom de förvärvs- eller avyttringsprocesser som dyker upp, i det fall justeringar anses behöver göras i portföljen. Generellt sett grundar sig förvärv i utvärdering och analysering av objekt som kommer ut på marknaden via mäklare medans avyttringar helt och hållet avgörs baserat på hur fastigheterna ter sig i förhållande till våra övergripande strategier. Varje beslut kring förvärv och/eller avyttring föregås av ett hårt arbete där respektive affärsområde blir involverat och har en viktig roll att spela – Portföljens utformning påverkar alla och vi behöver därigenom samla in all viktig input för att kunna ta så smarta och rationella beslut som möjligt.

Organisation transatkion.jpg

Under de 2 månader som jag hittills varit på transaktion har jag lärt mig otroligt mycket om hur vi som bolag tänker och resonerar kring vårt bestånd och varför vi äger de fastigheter som vi gör, superspännande! Det har också varit en tid där jag fått möjlighet att återgå till allt det jag lärde mig under mina år på KTH och applicera det ”på riktigt”. De andra avdelningarna har jag inte haft samma kunskap kring initialt utan det har växt fram under respektive traineesegment, men att jag i det här fallet tycker mig ha mer kunskap från början (om än teoretisk) som jag sen fått möjlighet att omsätta praktiskt. Och det är såklart minst lika viktigt!

Jag kommer vara kvar på transaktion över sommaren och från 1 september alltså avsluta min tid som trainee för att se börja en annan typ av resa inom Atrium Ljungberg. Har haft 2 fantastiska år men känner mig samtidigt otroligt taggad på att få vad hösten och framtiden har att utvisa. Något som blivit väldigt tydligt genom den här traineeresan är hur viktiga alla delar av ett fastighetsbolag är och hur allt är sammanlänkat i det dagliga arbetet. Har varit en otroligt lärorik tid som gett mig perspektiv på Atrium Ljungbergs affär i sin helhet såväl som varje affärsområdes del i att uppnå detta på daglig basis.

affarsmodell_2

Jag vill också passa på att komma med glada nyheter! Från 1 september kommer vår fjärde trainee Julia-Olina Öster att vara på plats och påbörja sin resa igenom Atrium Ljungberg. Vi hade förmånen att träffa henne under rekryteringsprocessen och är övertygade om att det här kommer bli toppen. Varmt välkommen Julia-Olina, vi ser fram att du ska börja!

Julia-Olina Öster

Julia-Olina Öster – Trainee #4

Ni andra kommer garanterat få en närmare presentation av henne när hon väl är på plats, så stay tuned..

Det var allt för det här inlägget, trevlig sommar på er allihop!

(PS. Igår offentliggjordes att Atrium Ljungberg kammar hem guldmedaljen i Fastighetsvärldens pris Hugin & Munin som det bolag i fastighetsbranschen som arbetat bäst med information och kommunikation det gångna året – Vill ni se hur detta kan te sig så kolla in vår snygga  (och informativa) årsredovisning DS.)

Marcus

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s