Hej alla! Värst vad tiden rusar iväg när man har roligt. Sedan sist har jag hunnit göra mig hemmastadd på vår Leasingavdelning. Under denna period jobbar jag tillsammans med våra Leasing Managers som ansvarar för uthyrningen av såväl projekt- som förvaltningsvakanser.
Hos oss på AL är Leasing uppdelat i Office och Retail. Under mina fyra månader inom Leasing ligger mitt huvudsakliga fokus på det senare. Genom att arbeta tillsammans med våra Leasing Managers runt om i vårt bestånd har jag möjligheten att bekanta mig med olika typer av handelslägen, hyresgäster och konsumenter med olika behov (i ständig förändring).




Min upplevelse av Retail Leasing är att det är komplext och sträcker sig så mycket längre än att upplåta en yta. Det handlar om relationer med såväl hyresgäst som slutkund och ett kontinuerligt arbete för att stötta hyresgästens affär under hela hyrestiden. En lyckad affär ställer krav på att vi som fastighetsägare är snabbfotade, omvärldsorienterade och med på den strukturella omvandling som handeln är mitt uppe i. Vi är övertygade om att den fysiska handeln kommer att vara fortsatt viktig när vi bygger vår stad med inslag av såväl handel, bostäder, kontor, service, kultur och utbildning. Men dagens kräsna konsumenters förväntan på upplevelse och exceptionell personlig service, i kombination med digitala hjälpmedel som eliminerar oönskade moment under olika delar av köpet, ställer krav på alla som på ett eller annat sätt är inblandade i kundresan.
Detaljhandeln förändras i och med e-handelns utveckling. Det är en spännande tid och vi på Atrium Ljungberg vill vara med och driva utvecklingen där den fysiska handeln och e-handeln integreras. Vi är övertygade om att den fysiska platsen, där människor möts, kommer att fylla en oerhört viktig roll i samhället och vara avgörande för detaljhandeln även i framtiden.
– Annica Ånäs, vd Atrium Ljungberg
Atrium Ljungberg har historiskt varit en stark handelsaktör. Strategiska avyttringar på platser som man inte ser möjligheten att utveckla i linje med visionen om attraktiva stadsmiljöer har format om portföljen. Handel utgör 26 % (651 mkr) av den kontrakterade hyran per lokaltyp i jämförelse med 47 % (1 157 mkr) kontor. Läs gärna mer i vår årsredovisning som du hittar här! Våra handelsplatser har 60 miljoner besökare per år och vi ser inte våra handelsplatser som konkurrenter till e-handeln, vi jobbar istället för att komplettera och integrera den med den fysiska platsen. Det gör vi bland annat med vår satsning Leveriet som öppnade i Sickla och Mobilia lagom till julhandeln förra året.
Leveriet är postombudets 2.0 med lounge, provrum och packytor. Hit levererar de flesta logistikaktörer sina försälndelser. Tiden när man tvingades besöka både ett, två och tre ombud för att hämta upp paket ifrån PostNord, DB Schenker, DHL, UPS och Best Transport. är alltså förbi (i alla fall om du vistas i Sickla och Malmö). Inte nog med det finns det möjlighet att sortera emballaget på plats och man får hjälp med att skicka tillbaka returer med detsamma! Bra va?
Leveriet är fysiskt placerat i gallerians östra ände. Intill gallerian, i motsatt ände, finner Monteringshallen där hantverk, konst och design möter traditionell handel. Här verkar krukmakare, guldsmeder, rammakare och läderhantverkare. Monteringshallen är en plats där gränsen mellan tillverkning och försäljning suddas ut och där hantverket blir tillgängligt. I min värld är såväl Leveriet som Monteringshallen två viktiga inslag i framtidens retail. Mer om detta (och om vad jag faktiskt gör på dagarna) nästa gång vi hörs!
/ Julia-Olina