Från annons till anställd

Hej alla, Johanna här!

Under sista terminen på KTH började jag likt mina kursare se mig om efter en framtida arbetsplats. Många delar av branschen lockade och jag ville se hur teorin jag läst i flera år fungerar i praktiken.

Tidigt under våren såg jag på Instagram att Atrium Ljungberg sökte en person till nästa omgång av sitt traineeprogram. Jag hade hört talas om bolaget tidigare men behövde få en tydligare bild. En första sökning fick in mig på AL:s YouTubekanal och Twitterkonto. Jag läste även på hemsidan och kände att det stämde med mina värderingar och vad som var viktigt för mig hos en framtida arbetsgivare. Möjligheten att få prova på så många olika affärsområden var också lockande. Kort därefter sökte jag tjänsten via Academic Work som hanterade första delen av rekryteringen. Det här var i början av mars och de nästkommande månaderna fylldes av intervjuer, tester och ett assessment center.

Rekryteringsprocessen hos Atrium Ljungberg är noggrann och innefattar flera steg. Som sökande kunde det ibland kännas kämpigt men vid senare tillfälle förstod jag att en noggrann rekrytering inte enbart gynnar bolaget utan även till stor del alla sökande. Under de cirka två månaderna fick jag lära känna Atrium Ljungberg och träffa många medarbetare från olika affärsområden.

Assessment center var något nytt för mig, det var en halvdag på huvudkontoret då vi kandidater fick träffa delar av ledningsgruppen, medarbetare och de tidigare traineerna Marcus och Robin. Dagen började med en presentation av Atrium Ljungberg, företagets värderingar samt pågående och framtida projekt. Bland annat presenterades Life City som är en framtida möjlighet i Hagastaden där jag är nu.

Dagen hos Atrium Ljungberg fortsatte med caselösning, presentationer och allt avslutades med speeddating. Då fick vi möjligheten att ställa frågor som dykt upp under dagen och prata med AL:arna 1-on-1.

I mitten av maj kom samtalet då jag fick reda på att jag fått tjänsten som trainee och skulle börja i september. Innan dess hann jag med att träffa ytterligare ett gäng på den årliga sommarfesten och därefter kunde uppladdningen för starten och min första placering i Hagastaden börja.

Avslutningsvis vill jag tipsa om en läsvärd rapport som släpptes i början av oktober. Kairos Future har på uppdrag av Atrium Ljungberg tagit fram en rapport om digitala natives, födda 1985 och senare, och hur de kommer att påverka utformningen av framtidens platser. I rapporten har ungas värderingar, konsumtionsvanor och kommunikationsmönster undersökts. Vår sfär finns att ladda ner här.

digitala-natives

/Johanna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s