Innovationsarbete och framtidens handelsplatser

Hej,

I skrivande stund har jag varit en del av etableringsgänget i ungefär två månader. Vardagen fylls med spännande uppdrag och ingen dag är den andra lik! Min placering inom etablering omfattar totalt fyra månader och under den tiden roterar jag inom teamet och jobbar med varje etablerare i tre-fyra veckor. Det är ett bra upplägg som har visat sig vara otroligt givande. Jag får träffa många nya kollegor och se hur de arbetar och även lära känna våra olika handelsplatser i Stockholm, Uppsala och Malmö.

Förutom att följa med mina kollegor på spännande möten, seminarier och studiebesök arbetar jag parallellt med egna uppgifter och mål. Det innebär allt från effektivisering genom arbete med digitala verktyg, förstå strukturer i avtal och offerter, öka min kunskap om förhandling till att lära mig hur arbetet med en nyetablering går till. Dessa fokusområden har jag arbetat fram tillsammans med min chef för att få en bra avvägning mellan vad jag är intresserad av, vill lära mig mer om och vilket behov som finns inom området.

2018 är Atrium Ljungbergs innovationsår vilket innebär att hela bolaget växlar upp arbetet inom innovation och digitalisering. Det arbetet sker dels för varje medarbetare som har ett eget innovationsmål att arbeta med under året. Det görs även för bolaget genom våra samverkanskoncept Studio Atrium Ljungberg och Atrium Ljungberg Lab där vi tillsammans med samarbetspartners fördjupar oss i olika ämnen. Syftet med det är att förstå hur digitaliseringen påverkar människors beteende och hur det kommer påverka våra kunder och deras framtida behov.

Människors behov och beteende är något som är i ständig fokus vid arbete med etablering, detta för att en del av uppdraget är att skapa miljöer som människor vill vistas i. Nästintill dagligen skrivs det nya artiklar, insändare och tweets om den föränderliga retailbranschen och dess utmaningar. Även Atrium Ljungberg skriver om den förändring som sker. I höstas tog vi tillsammans med Kairos Future fram en rapport som beskriver samhällsförändringar i stort samt vad vi har att vänta av nästa generations konsumenter, boende och arbetstagare.

Det är ett otroligt spännande skede att kliva in i den här delen av branschen eftersom det händer så mycket på marknaden. Jag själv är en del av den generationen som kallas digital natives och jag likt andra från samma generation och närliggande generationer ställer nya krav på handel-, arbets- och mötesplatser. Vi jobbar inte längre vid ett fast skrivbord utan förflyttar arbetet mellan hemmet, caféer, hotellobbys och kontoret. Vi handlar inte heller på samma sätt i fysiska butiker utan beställer en stor del på nätet som hämtas upp i butik eller levereras hem. Naturligtvis sker en stor del av inköpen i butik men den främsta skillnaden är att upplevelsen nu har förlängts genom att kunder söker info på nätet innan och jämför priser och utbud. Den förändring som sker påverkar därför den fysiska butikens användning och ett fokusområde för hela området etablering är att förändra våra handelsplatser och dess innehåll så att det matchar efterfrågan.

Något jag fått se på nära håll är att vi inte duckar för det som sker eller förnekar att konsumenternas beteende ändras. Istället läggs tid och energi på att möta den pågående förändringen och identifiera behov och önskemål hos framtidens konsumenter. Det yttrar sig dels i att organisationen inom etablering och uthyrning har förändrats. Tidigare låg handel och kontor i två separata grupper, nu har dessa slagits ihop för att bilda en gemensam och stark etableringsavdelning som aktivt deltar i arbetet att skapa attraktiva stadsmiljöer.

IMG_1332

För några veckor sedan genomförde jag och mina kollegor en innovationsdag. Den dagen resulterade i en mängd goda tankar och idéer kring vad vi vill jobba med. Framförallt diskuterade vi mycket kring tillfälliga uthyrningar, framtidens arbetsplats, avtal- och betalningsmodeller samt upplevelser, tjänster och service. Nästa steg att ta detta vidare och arbeta fram konkreta idéer som vi ska genomföra för att möta kunderna och konsumenternas behov.

Det var allt för idag, nästa vecka bär det av till Malmö för att träffa mina kollegor där och fokusera på arbetet med vår handelsplats Mobilia.

Ha det fint!

/Johanna

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s